De nieuwe cookiewet voor 2018

Misschien heb je het al gelezen of heb je er iets over opgevangen: per 25 mei 2018 zijn er veranderingen binnen de cookiewet. Wil je weten wat de veranderingen voor jou kunnen betekenen? In dit artikel leggen we je uit wat de nieuwe wet voor veranderingen met zich meebrengt en wat de gevolgen voor jou kunnen zijn.

Wat is het en voor wie geldt het?

De cookiewet geldt in principe voor iedereen die informatie van hun klanten of bezoekers verkoopt aan andere partijen of zijn of haar klanten volgt. In principe bestaan er drie soorten cookies: functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies. We leggen je verder in het artikel uit wat deze cookies zijn en waar ze voor dienen.

Functionele cookies

Functionele cookies worden gebruikt om de gebruikerservaring van bezoekers op je website gemakkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch inloggen bij het bezoeken van een website of het onthouden van de producten in de winkelmand van het vorige bezoek. Deze cookies zijn functionele cookies. Bij functionele cookies is het volgens de nieuwe wet niet verplicht om de bezoeker te informeren of om toestemming te vragen voor het gebruik van deze cookies.

Analytische cookies

Analytische cookies worden ook wel first party cookies genoemd. Bij analytische cookies kun je denken aan Google Analytics. Google Analytics wordt ingezet om het surfgedrag van bezoekers op de website te analyseren. Met deze data kan een website worden geoptimaliseerd om de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Wanneer je gebruik maakt van analytische cookies op een website, moet je dit van tevoren melden. Je kunt hiervoor een pop-up melding maken op de website met daarin de informatie dat er gebruik wordt gemaakt van cookies om de gebruikerservaring op de website te verbeteren. Je hoeft je bezoekers niet om toestemming te vragen, het is alleen verplicht om het aan de bezoeker te melden dat je er gebruik van maakt. In bepaalde gevallen hoef je hier geen melding van te maken. Je moet dan voldoen aan de volgende eisen:

  • Gegevens delen via Google Analytics moet uitgeschakeld zijn
  • IP-adressen moeten anoniem blijven
  • De bewerkersovereenkomt in Google Analytics moet getekend zijn
  • Advertentiefuncties moet uitgeschakeld zijn
  • Publiceer een privacyverklaring welke op elke pagina te bereiken is (dit kun je doen door de privacyverklaring bijvoorbeeld in de footer te zetten)

Tracking cookies

Tracking cookies worden ook wel third party cookies genoemd. Tracking cookies worden vooral gebruikt voor reclame, zoals Google AdWords. Deze cookies onthouden het surfgedrag van de bezoeker. Dit zorgt ervoor dat, wanneer een klant bijvoorbeeld zoekt naar een nieuwe bank, deze klant op andere websites advertenties tegenkomt van de bank die hij onlangs heeft bekeken. Niet alleen Google AdWords maakt gebruik van cookies, ook socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites kunnen hier gebruik van maken. Voor het bijhouden van informatie van de bezoeker moet expliciet om toestemming worden gevraagd. Enkel een melding, zoals bij analytische cookies, is in dit geval niet voldoende.

Nieuwsbrieven

Bij veel bedrijven of instellingen is het mogelijk om je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Maar hoe zit het met de cookiewetgeving op het gebied van nieuwsbrieven? Wanneer je gebruik maakt van Google Analytics in je nieuwsbrieven is het verplicht om je abonnees hierover in te lichten. Je bent verplicht om abonnees alleen om expliciete toestemming te vragen als je op basis van de opens en clicks een vervolgcampagne op gaat zetten. Als je de rapportages van je nieuwsbrief alleen gebruikt voor algemene statistieken hoef je dit niet te doen.

Conclusie

Er zijn dus veel veranderingen binnen de cookiewet. We kunnen ons voorstellen dat het allemaal wat verwarrend kan zijn. Om alles nog even helder op een rijtje te zetten hebben de verschillende cookies de volgende regels:

  • Functionele cookies: er hoeft geen melding van gemaakt te worden
  • Analytische cookies (first party): je moet de bezoeker informeren dat je gebruik maakt van alaytische cookies. Alleen in bepaalde gevallen hoef je er geen melding van te maken (lees kopje ‘Analytische cookies’)
  • Tracking cookies (third party): wanneer je gebruik maakt van tracking cookies ben je verplicht om de bezoeker om toestemming te vragen.

Nieuwsbrieven: wanneer je analytische cookies gebruikt in je nieuwsbrief moet je je abonnees hierover inlichten. Wanneer je gebruik maakt van tracking cookies ben je verplicht om toestemming te vragen aan je abonnees voor het gebruik van deze cookies.

Was je al op de hoogte van de nieuwe cookiewet? En ga je nu anders om met het gebruik van cookies op je eigen website? Wij zijn erg benieuwd naar de keuzes die je hebt gemaakt en waarom! Mis je nog bepaalde keuzes of heb je aanvullingen op dit stuk, dan horen we het graag.